Epíscop de Nigeria: «Le qur·an ess plen de violencia»


In un interview ad Infovaticana le passat mens de april que nunc recuperam ant les recents attaccs islamistas in París, monsenhor Oliver Dashe Doeme, epíscop de Maiduguri in Nigeria, hab denunciat que la inactivitat de Occident ant le fundamentalismo islámic hab provocat la situacion actuala in la que se tróban molts payises bass le domini de la türani·a jih^adista.

Monsenhor Dashe secura que ess necessari reaccionar ant las atrocitats que les islamistas de le grup terrorista Boko Haram éssen cometend in su payís et se confessa partidari de una intervencion militara occidentala in Nigeria. «Quom esser human jo hab met, sed jo ess disponet ad morer per Christ», sosten iste epíscop ad relatar la amenaça con que se víden obligats ad conviver cata di·a mills de christians in Nigeria ad causa de la persequcion de le fundamentalismo islámic.

In les últims anns, la persequcion ad les christians éssen recrudescets. Quod ess retro de le odi de les jih^adistas ad les christians, cred que etiam exist una intencion de provocar a Occident?

Le islam ess una religion que non admit álteras religions, lo diç le qur·an. Per álter lat, ess plen de contradiccions, qui·a hab versículs que éssen plus moderats, sed álters incítan ad acabar con tot aquells que non pertenésçan ad le islam. Le qur·an ess impregnat de violencia et dex ahí se pot comprehender le attacc ad álteras religions. Le christianismo, per su part ess un project de Dheo et nos nunqua vadim ad convertir nob ad le islam per molt que lo inténten.

Ant le attacc de le odi jih^adista, quom póten les christians evitar cader etiam in una spiral de odi et de violencia?

La violencia non ess part de le christianismo. Christ in Getsemaní quand Petro levó la spata ut defender li, li reprehendó qui·a «qui ad ferr mata, ad ferr mor». La lucta que habem que liberar, la libra per nob la Vírgin Mari·a. In Nigeria, nunqua habem esset partidaris de donar armas ad le pópul, qui·a asic non vadim ad vencer lis, la violencia ess álquod que domínan molt millor que nos.

Qual ess le alcanç de las atrocitats que ess cometend boko haram in Nigeria?

Ess inmens le damni que ess facend boko haram ad la societat, ad la Ecclesia et ad la gent. Respect ad la Ecclesia se pot parlar de una destruccion colosala, speciálament si parlam de la Ecclesia Cathólica. Moltas ecclesias éssen destru·etas, molts convents éssen arrasats et las monakhas éssen videtas obligatas ad fuger, las scolas éssen derru·etas et les studiants attaccats. Las personas que se négan ad convertir se ad le islam éssen assessinatas et molts éssen obligats ad fuger ad payises quom Camerun. In total, unas 15 000 personas háben esset assessinatas per boko haram in les últims anns et la organizacion hab conseqûet sembrar le chaos in le payís.

Cur ista organizacion terrorista persequ speciálament ad la Ecclesia Cathólica?

Qui·a essem molts. La religion plus extendeta in Nigeria ess la christiana et ess álquod que les fundamentalistas háben que combatir. Essem molts et ess álquod que non vad ad cambiar per molt que inténten converter ad la gent ad la força.

Non obstant, magna part de les cathólics éssen fugend de las regions in las que cresç le poter de boko haram, ínter illas su diö´ces. Quom ess diriger una diö´ces in ipsas circumstancias?

Non ess fácil. Ess molt difícil portar una diö´ces assic, sed aunque la mayori·a de les cathólics fug¸an, encora éssen mills que permanéscen et a quis jo hab esset incargat assister et recomfortar. Jo sémper permanesceré con mis fidels, qui·a éssen mi greg¸ et qui·a nihil lis comforta plus que vider que su cura sequ ahí, que lostre pastor ess con ills et ut ills. Christ diçó «Jo seré con vos usque le fin de les temps» et jo ess disponet ad esser con les miyos usque le final.

Vosted hab met de esser torturat ot assessinat?

Quom esser human que jo ess, jo hab met. Et ess molt normal esser asuscitat, ess molt normal le met. Jo hab vivet moments de molta ansietat, sed ipso non me impet facer quod hab que facer. Non me impet vadir ad celebrar misa, ad attender ad les fidels, ad donar lis valor et comfortar lis… Jo sap que in qualvol moment pot morer, et si hab que ocurrer, ocurrerá. Mira mis calcetins -diç mentras se signala sus calcetins rubros-, éssen de le color de la sangu de Christ. Et mira mi cruç -et signala la cruç pectoral- que ess la cruç de Christ. Quod haba que ocurrer, ocurrerá.

Et tem per le futur de la Ecclesia in su diö´ces et in Nigeria?

Éssen moments que sic jo vid le futur molt nigro qui·a jo non pot laxhar de vider la devastacion de la Ecclesia, les convents saqueats… Sed tunc jo me accord de las promesas de Jesus Christ. Ill nob diçó que seríbam perseqûets sed que non perdéram la sperança. Tot quod hab esset destru·et tornará ad florescer. Ipso jo lis diç jo ad vices bromeand ad quis éssen in le Vatican, que la Ecclesia de Maiduguri se converterá en la ecclesia centrala quand las cosas mellióren.

Quom ess la fid de les christians in Nigeria? Dex su experiencia, cred que le suffriment et la persequcion la faç plus authéntica?

La fid que nasç de la persequcion ess molt forta et authéntica, nostra fid ess molt fuerta. Adpart de que la mayori·a de les cathólics acúden ad la eucharisti·a et ad totas las oracions, la unitat ínter les fidels ess molt plus strecta qui·a se suppórtan les uns ad les álters. Se viv et se compart la fid. Les christians essem un testimoni et jo me hab donat compta de que con mi vita etiam lo ess jo. Jo non pertenesç ad la diö´ces de Maiduguri, pertenesç ad una mins amenaçata per la violencia terrorista, et me designáron et esser allí. Et le fact de que jo permanesça in Maiduguri faç que molta gent pota haber la fortaleça de resister.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Why Doug deSilva pleaded guilty to the attempted murder of Brenda "Kaye" Robinson?

Why drew planten killed Rebecca Huismann?

Alfabeto cirillico italiano